Missie

Stedelijk Lyceum Lakbors is een secundaire school voor leergierige jongeren van de 1ste tot en met de 3de graad met een sociaal en/of economisch profiel.

Onze jongeren proeven in de brede eerste graad van verschillende domeinen om zich vervolgens toe te spitsen op de domeinen maatschappij & welzijn of economie & organisatie in het klassieke voltijdse systeem of binnen de domeinen Economie & organisatie, Stem of Horeca in de duale variant.

Door middel van uitgebreide zorg op maat bewandelen we samen de weg richting kwalificatie en bereiden we hen voor op het succesvol instromen in de arbeidsmarkt of het doorstromen naar het hoger onderwijs. We zetten in op veerkracht, engagement en stomen onze jongeren klaar voor de wereld!

3 leerlingen van Stedelijk Lyceum Lakbors bestuderen het menselijk lichaam tijdens de les biologie.

Onderwijsvisie van de school

Sterk in zorg:

De school is sterk in zorg: we richten ons op het creëren van een brede basis met optimale ontwikkelingskansen voor al onze leerlingen.

Onze leerlingen krijgen een uitgebreid pakket basiszorg wat verder wordt uitgediept met extra ondersteuning op verschillende gebieden. Het schoolteam coacht daarbij onze jongeren geleidelijk en veilig naar een groeiende mate van zelfsturing en verantwoordelijkheidszin. De school ondersteunt daarbij al zijn betrokkenen in hun (persoonlijke) ontwikkeling en welzijn door krachtig in te zetten op talentmanagement, een waarderende cultuur, groepsdynamiek en gezamenlijke doelgerichtheid.

Sterk in partnerschappen:

De school is sterk in partnerschappen. We richten ons op het verbreden van een brede basis met optimale Ontwikkelingskansen voor al onze leerlingen.

Onze leerlingen én hun ouders zijn gelijkwaardige partners waarmee we als school interne engagementen aangaan met betrekking tot actieve communicatie, activiteiten, opendeurdagen, etc. Bovendien zetten we in op het uitbouwen van partnerschappen verder dan de schoolpoort. Onze medewerkers ondersteunen bij het verbreden van de buurthorizon alsook worden relaties gelegd richting arbeidsmarkt door oa. enerzijds de duale opleidingsvorm alsook anderzijds het werplekleren, speeddating en internationale ervaringen in de reguliere onderwijsvorm. Onze school focust zich op het verruimen en versterken van dit netwerk zodat dit een meerwaarde vormt voor de lerende en als hoeksteen fungeert voor de school en zijn krachtige werking.

Sterk in professionalisering:

De school is sterk in professionalisering. We richten ons op het versterken van de brede basis met optimale ontwikkelingskansen voor al onze leerlingen en leerkrachten.

Al onze leerlingen ontvangen up-to-date lesmateriaal, zetten zich actief in en tonen de correcte schoolse attitude dewelke nodig is om hun deskundigheid te vergroten. Deze wordt hen aangebracht door een team van experten dewelke constant actualiseren in de eigen expertise. De school faciliteert dan ook in een professionaliseringsklimaat waar elke kans benut wordt en zowel interne als externe deskundigheid wordt ingezet. Kennis en kunde worden actief gedeeld binnen het schoolteam.

Sterk in onderwijsleerpraktijk:

De school is sterk in zijn onderwijsleerpraktijk. We richten ons op het maximaliseren van de brede basis met (optimale) ontwikkelingskansen voor al onze leerlingen en leerkrachten.

Onze leerlingen krijgen modern en actueel onderwijs in de klassieke of duale leerweg door middel van actieve en interactieve werkvormen, duidelijke leerinhouden met heldere leerlijnen, praktische toepassingen in praktijkvakken, projectwerking, werkplekleren of klantendienst en dit alles ingebed in een taalkrachtige omgeving. Ze worden klaargestoomd om tot een sterk en actief (wereld)burgerschap te komen met een focus op mediawijsheid. Geëngageerde leerkrachten met sterke voeling met het beroepsveld halen het beste uit geëngageerde leerlingen met beroepstrots in wording. De school heeft een moderne infrastructuur op maat van zijn studierichtingen en biedt logistieke en financiële ondersteuning om de meest krachtige onderwijsleerpraktijk mogelijk te maken voor al zijn actoren.