Jaar:
5de jaar
6de jaar
Studiedomein:
Maatschappij en Welzijn
Finaliteit:
Arbeidsmarktgerichte finaliteit

Over deze opleiding

Deze studierichting heeft arbeidsmarktfinaliteit binnen het studiedomein Maatschappij en Welzijn.

Er zijn veel gelijkenissen met de studierichting Basiszorg en Ondersteuning, maar bij Assistentie Wonen, Zorg en Welzijn is er een uitbreiding van het takenpakket naar de toeristische hospitality sector toe als medewerker kamerdienst.
 

Lessentabel

  BASISVORMING 5e jaar 6e jaar
AV Levensbeschouwing 2 2
AV Lichamelijke opvoeding 2 2
AV Wiskunde 2 2
AV

kvdw (klaar voor de wereld)

  • MAVO
  • burgerschap
  • economie
  • artistieke vorming
  • natuurwetenschappen
4 4
AV Nederlands 2 2
AV Frans 2 2
  SPECIFIEK GEDEELTE    
TV/PV Indirecte zorg (WZ en ZVV) 5 5
TV Opvoedkunde 2 2
TV/PV Verzorging 3 3
TV/PV Stage 8 8
  COMPLEMENTAIR GEDEELTE    
TV Leef 1 1
TV IP 1 1
  TOTAAL 34 34

 

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat kan je worden met een diploma Assistentie in Wonen, Zorg en Welzijn?

In deze studierichting word je opgeleid tot huishoudhulp in de zorgsector. Je leert:

  • Rekening te houden met de zorgnood van je klant.
  • Instaan voor het dagelijks onderhoud en de schoonmaak van de woning om een aangename leefomgeving te behouden en/of te herstellen zodat de klant thuis kan blijven wonen.
  • Welke kwaliteitsnormen er gelden en wat de professionele gedragscode inhoudt.
  • Duidelijk en gepast communiceren met de klant.
  • Huishoudelijke taken efficiënt plannen en organiseren in samenspraak met de klant.

Er wordt na deze opleiding van jou verwacht dat je onderstaande taken kan opvolgen als huishoudhulp:

  • boodschappen doen
  • maaltijden bereiden
  • wassen en strijken van kledij en ander textiel
  • uitvoeren van klein verstelwerk
  • opdekken van bedden
  • schoonmaken van de woning en sorteren en verwijderen van huishoudelijk afval

Je zorgt op die manier, later in je job, voor een veilig woon- en leefklimaat en rapporteert daarover aan je leidinggevende. Samen met die leidinggevende bespreek je feedback waardoor je  je verder kan ontwikkelen in het beroep.

Daarnaast bereid deze studierichting je ook voor op een job als logistiek assistent in de zorgsector. Je leert:

  • Ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken uitvoeren volgens de kwaliteitsnormen en in functie van het comfort van de zorgvrager.
  • De gemeenschappelijke delen en kamers te onderhouden. Kamers, ruimtes en materiaal reinigen en ontsmetten.
  • Inventaris bewaken en efficiënt plannen.

Als logistiek assistent verzorg je de leefomgeving en de persoonlijke bezittingen van de klant en verzorg je de maaltijd. Als dat nodig is help je de klant met eten. Je informeert de klant ook over activiteiten en helpt daarbij indien nodig. Je ondersteunt bij verplaatsingen op vraag van de verantwoordelijke en helpt collega's met het tillen en positioneren van de zorgvrager.

Je volgt de productvoorraad op en geeft bestellingen door, distribueert materialen zoals medicatie, labostalen, verzorgingsmateriaal … en voert eenvoudige administratieve taken uit. Je zorgt voor de sterilisatie van het medisch en chirurgisch materiaal.

Tot slot bereidt deze studierichting je ook voor tot medewerker kamerdienst. Wat houdt deze job dan juist in?

  • Je staat in voor schoonmaak, orde en onderhoud van kamers, badkamers en gemeenschappelijke ruimtes van logiesverstrekkende of toeristische organisaties (hotels, cruiseschepen … ).
  • Je werkt volgens de kwaliteitseisen van de organisatie, de hygiënische en veiligheidsnormen, werkt mee aan het opdienen van het ontbijt en het onderhoud van het linnen om de gast een hygiënisch en comfortabel verblijf te bieden.
  • Je werkt met doorlopende dienst in ochtendshift of avondshift, in de week, tijdens het weekend en/of tijdens feestdagen in een hiërarchische structuur in diverse hotel- en overnachtingsbedrijven.
  • Bij werkzaamheden op een boot of een trein is men vaak meerdere dagen of weken van huis. De taken variëren volgens de bedrijfsgrootte, de mate waarin diensten worden uitbesteed en worden bepaald door specifieke wet- en regelgeving, regels, bedrijfsafspraken en doelgroep.
  • Flexibiliteit, discretie, alleen werken of samenwerken en beleefdheid zijn essentieel. Als medewerker kamerdienst respecteer je het hoge werkritme en leef je de werkschema’s na.